-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12123 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر كسي به خاطر جهل در دين، نماز، روزه و... اين تكاليف را به جا نياورد و حق الناسي هم به گردنش نباشد، آيا بعد از تحمل عذاب وارد بهشت ميشود و مورد بخشش خداوند قرار ميگيرد؟

اگر كسي تكاليف الهي را به جا نياورد يا جاهل قاصر است و يا جاهل مقصر ميباشد، اگر جاهل قاصر باشد; يعني به اصل وجودو وجوب تكاليف جهل داشته باشد، مورد مؤاخذه و عذاب قرار نميگيرد; چنان كه خداوند مهربان ميفرمايد: إِلآالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَآءِ وَالْوِلْدَ َنِ لاَيَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَيَهْتَدُونَ سَبِيلاً # فَأُوْلَغكَ عَسَي اللَّهُ أَن يَعْفُوَعَنْهُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا ;(نسأ،98 و 99) مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكاني كه براستي تحت فشار قرار گرفتهاند ]و حقيقتاً مستضعفند[; نه چارهاي دارند و نه راهي ]براي نجات از آن محيط آلوده[ مييابند، ممكن است خداوند آنها را مورد عفو قرار دهد; و خداوند، عفو كننده و آمرزنده است.

اگر جاهل مقصر باشد، گناهان او به دو دسته تقسيم ميشود. 1. صغيره; كه به تصريح قرآن كريم اين دسته از گناهان بخشيده ميشوند. إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآغرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّ ?‹َاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِيمًا ;(نسأ،31) اگر از گناهان بزرگي كه از آن نهي ميشويد پرهيز كنيد، گناهان كوچك شمارا ميپوشانيم، و شما را در جايگاه خوبي وارد ميسازيم.

2. كبيره; اين هم به دو دسته تقسيم ميشود. الف ـ گناهاني كه بدون توبه بوده، ولي از باب تفضل، خداوند متعال مورد بخشش قرار ميگيرند و البته بخشش حق اللّه آسانتر از بخشش حق الناس ميباشد.

ب ـ گناهاني كه انسان در دنيا از آنها توبه كرده است. در اين قسمت نيز گناه بخشيده ميشود (چه حق اللّه و چه حق الناس) ولي دربارة حق الناس شخص بايد جبران كند و يا حق را بازگرداند.

كساني كه به هر دليلي وارد جهنم شده و عذاب خداوند متعال را ميچشند به دو دسته تقسيم ميشوند. 1. عدهاي به طور دائم و هميشگي در جهنم و عذاب الهي خلود دارند، كه كافران و منافقان معاند و محارب، از اين دستهاند; إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكَـَفِرِينَ وَ أَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا # خَـَـلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًا لآيَجِدُونَ وَلِيًّا وَ لاَنَصِيرًا ;(احزاب،64 و 65) خداوند كافران را لعن كرده ]و از رحمت خود دور داشته[ و براي آنان آتش سوزانندهاي آماده نموده است، در حالي كه همواره در آن تا ابد ميمانند; و ياور و وليّ نخواهند يافت.

وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُو وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُو يُدْخِلْهُ نَارًا خَـَـلِدًا فِيهَا وَلَهُو عَذَابٌ مُّهِينٌ ;(نسأ،14) و كسي كه خداوند و پيامبر او را نافرماني و از حدود الهي تجاوز كند، خداوند او را در آتش وارد ميكند كه همواره در آن خواهد بود و براي او عذابي خفت آور است.

2. عدهاي نيز اگر توبه نكرده باشند و مورد بخشش و تفضل خداوند قرار نگرفته باشند و يا حق مردم را نپرداخته و ... براي مدتي در جهنم ميمانند و پس از تحمل عذابهاي الهي، وارد بهشت ميشوند.( ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 12، ص 102 و 103، انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميّه قم. )



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.